Roland Pöntinen, piano

4 september 2022 | 16.00

Kammarmusikfestivalens före detta konstnärliga ledare – tillika en av vår tids främsta pianister – är tillbaka i Båstad med ett spännande program.

Sedan debuten med Kungliga Filhamonikerna 1981 har Roland Pöntinen uppträtt med de främsta orkestrarna världen över, spelat på de mest prestigefyllda festivalerna och arbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Rafael Frühbeck de Borgos, Jevgenij Svetlanov och Leif Segerstam - för att nämna några få. Till höjdpunkterna i karriären hör konserter med de filharmoniska orkestrarna i London, Paris respektive Los Angeles, och med Scottish Chamber Orchestra i Glasgow och Edinburgh, och inte minst framförandet av Griegs och Ligetis pianokonserter på The Proms i London.

Tack vare en virtuositet och omättlig musikalisk aptit har han samplat på sig en bred repertoar, som sträcker sig ända från J.S. Bach till Ligeti. På RAVINEN i Båstad får vi nu höra honom spela den förre samt Couperin, Chopin, Brahms, Liszt och Verdi. Därtill en filmmusiktriptyk!

• Roland Pöntinen, piano

• J. S. Bach

• Alle Menschen müssen sterben, koralförspel, BWV 643 (1714)
      (Transkription för piano av Roland Pöntinen)