aMATIS TRIO

9 oktober 2022 | 16.00

Foto: Maxime Michaluk

Amatis Trio bildades 2014 av den tyska violinisten Lea Hausmann, engelska cellisten Samuel Shepherd och holländsk-kinesiske pianisten Mengjie Han.

Bara några veckor efter starten vann trion publikpriset vid Grachtenfestival-Concours i Amsterdam, vilket omedelbart ledde till flera engagemang i Nederländerna. 2015 vanns förstapriset vid International Parkhouse Award i Wigmore Hall och 2016–2018 var trion utsedd till BBC New Generation Artists.

Under pandemin begåvades trion med Sir András Schiffs protegé: pianisten Andrei Gologan. I denna nya sättning framför de ett spännande program som spänner från slutet av 1700-talet till nutid, med den svenska kompositören Andrea Tarrodis Moorlands som mittpunkt.

• Lea Hausmann, violin

• Samuel Shepherd, cello

• Andrei Gologan, piano

• Ludwig van Beethoven