Konstnärlig ledare

Messiaen Quartet Copenhagen (2023 -)

Foto: Gert-Håkan Eriksson

Den danska ensemblen Messiaen Quartet Copenhagen övertar hösten 2023 det konstnärliga ledarskapet för Båstad Kammarmusikfestival. Musikerna är begeistrade och känner en vördnad inför uppgiften. De är glada över möjligheten till en spännande och långsiktig planering och ser fram emot att under de tre kommande festivalerna få spela ihop som grupp och tillsammans med andra internationella toppmusiker. De kommer att vara ansvariga för programläggningen och lovar att presentera spännande och överraskande program.

Messiaen Quartet Copenhagen bildades 2018 och har sin bas i Köpenhamn. Namnet har de hämtat från den franske komponisten Olivier Messiaen, vars verk ”Quatuor pour la fin du temps” (Kvartett för tidens ände) och dess ovanliga instrumentkombination har blivit ett signum för kvartetten.

Foto: Mats I. Vangen

De har ett tätt samarbete med Danmarks Radio som ofta sänder deras konserter. Repertoaren har en stor spännvidd och kvartetten presenterar innovativa transkriptioner av stora, välkända verk och uruppför musik av nutida tonsättare. Entusiasm och en innerlig publikkontakt präglar deras framföranden.

Messiaen Quartet Copenhagen är drivande i det pulserande musikkollektivet Østerbro Koncertforening i Köpenhamn, där nya idéer till interaktion mellan musiker och lyssnare uppstår. De gör också regelbundet turnéer i Europa och Asien.

Malin William-Olsson utbildades i Köln och Stockholm. Hon är alternerande konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och har tidigare varit konsertmästare i Helsingborgs symfoniorkester. Malin är en flitig kammarmusiker både som violinist och violast. Hon är medlem både i Messiaen Quartet Copenhagen och Stockholm Syndrome Ensemble.

Att få lov att lägga programmet för en festival av denna kaliber de kommande tre åren är ”mind blowing”!

Kristoffer Hyldig är en av Danmarks främsta pianister. Sedan sin debutkonsert på Kungliga Danska Musikaliska Akademien 2010 har han varit en framträdande gestalt på den danska musikscenen. Kristoffer är en eftertraktad solist, kammarmusiker och ackompanjatör. Hans musikaliska skicklighet har tagit honom till internationella scener och han har gjort ett antal skivinspelningar - bland andra alla Messiaens sånger för sopran och piano.

Vi övertar en festival med ett fantastiskt ramverk och ser fram emot att sätta vår prägel med spännande och överraskande program.

Carl-Oscar Østerlind är cellist och dirigent utbildad i Stockholm, Köpenhamn och i Los Angeles. Han är en mångsidig musiker som framträder regelbundet som gästsolist i nordiska orkestrar, men också på andra sidan Atlanten. Han har fått ta emot många utmärkelser och priser och han har också gjort många skivinspelningar.

Att få lov att uppträda med min egen kvartett och dessutom samarbeta med andra musiker i den internationella toppligan är verkligen inspirerande.

Viktor Wennesz är klarinettist och utbildad på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Han har arbetat med alla de stora ensemblerna i Danmark och har även spelat på stora internationella scener. Han är handledare för träblåsarna i den nordiska ungdomsorkestern. Sedan 2014 är han konsertmästare för Det kungliga livgardet i Köpenhamn.

Båstad Kammarmusikfestival är enormt välskött och har en stabil ekonomi som möjliggör några av de saker vi bara har kunnat drömma om tidigare.

Tidigare konstnärliga ledare

Cathrine Winnes (2021-2023)

Roland Pöntinen (2018 - 2020)

Karin Dornbusch (2006 - 2017)