BÅSTADS KAMMARMUSIKFÖRENING Grundades den 9 juni 1992,
med det huvudsakliga syftet att arrangera en årlig festival med kammarmusik i Båstad.

Idén och initiativet kom från oboisten Helen Jahren, sedan många år sommarboende i Båstad. Genom att använda sig av sina väletablerade goda kontakter i den svenska och europeiska musikvärlden ville hon berika Båstad med ett musikevenemang av hög kvalitet. Hon skulle själv stå som konstnärlig ledare. Helen Jahren mötte positiv respons av Båstad kommun. Projektet skulle realiseras med hjälp av frivilligt arbete och med ekonomiskt stöd från kommunen och från privata sponsorer. Medlemskap i Båstads Kammarmusikförening var öppet för ”privatpersoner, organisationer, föreningar och företag”.

En första uppgift var att finna en lämplig konsertlokal. Ladan vid Apelrydsskolan låg vackert med en fantastisk utsikt över Laholmsbukten men den behövde restaureras. En entusiastisk medlem, byggnadsingenjör Gösta Sundquist, gjorde de nödvändiga ritningarna och ledde frivilliga krafter i återuppbyggnaden. Resultatet blev ett charmigt musiktempel med fantastisk akustik. Båstad Kammarmusikfestival hade fått ett hem i tid till den första festivalen i slutet av juni 1993. Ladan har sedan kontinuerligt förbättrats och förstorats och under senare år har samarbetet med Apelrydsskolan, som ägs av Fredrika Bremer Förbundet och Backa Hill, intensifierats. Under festivalveckan används även andra lokaler såsom kyrkor på Bjärehalvön, restauranger, gallerier och trädgårdar, men Apelrydsladan är festivalens nav. Nya stolar inköptes inför festivalen 2011.

Båstad Kammarmusikfestival blev en omedelbar succé. Den konstnärliga ledaren, Helen Jahren, hade format ett varierat program med traditionell kammarmusik, varvad med moderna och samtida verk. Den blandningen togs väl emot av publiken som kommit år efter år i växande antal. Artister av högsta internationella standard har gett Båstad Kammarmusikfestival en framträdande plats på den svenska musikscenen. Publiken är alltid tacksam mot föreningens alla frivilliga krafter som bland mycket annat gör det möjligt att få njuta av det som serveras i ladans kafé och i jordgubbs- och vinbaren. I skivshoppen säljs förstås i möjligaste mån skivor med de medverkande artisterna.

Båstads Kammarmusikförening har lyckats i sitt mål: nya medlemmar har anslutit sig och många av de ursprungliga medlemmarna fortsätter sin snart trettio år långa tradition och skapar varje år de nödvändiga förutsättningarna för en festival, som växer i betydelse och uppskattning bland älskare av konstmusik.

2006 överlämnade Helen Jahren det konstnärliga ledarskapet till den svenska klarinettisten Karin Dornbusch, uppvuxen i Stockholm, utbildad i Berlin och Basel, sedan länge bosatt i Basel och därmed aktiv såväl på den centraleuropeiska som på den svenska musikscenen.

Karin fortsatte på den linjen som Helen startade och utvecklade.  Karin hade under sina år alltid ett tema. Det har varit teman som t.ex. ”De fyra elementen”, ”Schweiz”, ”Kvinnliga tonsättare från då och nu”, ”Bleckblåsinstrument”, ”För, om, med och av barn”.

Från och med 2018 överlämnade Karin Dornbusch det konstnärliga ledarskapet till den svenska pianisten Roland Pöntinen. Den nye ledaren är en flerfaldigt prisbelönt pianist med hela världen som sitt arbetsfält. Roland Pöntinen är redan välkänd för den stora festivalpubliken och han har besökt Båstadfestivalen vid tre tillfällen. - Jag ser fram emot att få inbjuda svenska och internationella artister till Båstad Kammarmusikfestival. Här finns en fantastiskt vacker miljö på Bjärehalvön och alltså stora chanser att uppleva de lyckliga ögonblicken inom musiken - när allt stämmer, säger Roland Pöntinen.

Pöntinens festivalteman var ”Varifrån kommer musiken?”och ”Latin Love”. Den planerade festivalen 2020 blev inställd på grund av publikrestriktionerna. En endagsfestival med två strömmade konserter och med en liten publik kunde dock arrangeras. Konserterna hittar man fortfarande under ”Ljud och bild” på denna hemsida.

2021 var Båstad Kammarmusikfestival tillbaka veckan efter midsommar. ”Det klingar 20-tal” var temat för den välkända norska dirigenten Cathrine Winnes första festival som konstnärlig ledare. - Jeg er svært stolt og glad over å bli gitt dette fortroendet. For meg er kammermusikken selve kjernen i musikerskapet! Den favner så mye fantastisk repertoar, og er samtidig en sosial og nær arena, der samspillet mellom musikere og publikum blir ekstra tydelig. Jeg gleder meg til å ta del i den berømte Båstad-stemningen, säger Cathrine Winnes om sitt uppdrag.

Båstads Kammarmusikförening har ett omfattande samarbete med Musik i Syd och organiserar under resten av året ett antal söndagskonserter.

main-logo.jpg