Kitgut Quartet

16 april 2023 | 16.00

År 2015 skapades den mångsidiga och kontrasterande kvartetten Kitgut Quartet, med medlemmarna Amandine Beyer, Naaman Sluchin, Josèphe Cottet och Frédéric Baldassare. Kvartetten utforskar, med tidstrogna sensträngade instrument, de många försök som gjorts att skriva instrumentell, fyrstämmig musik i Europa, långt före klassicismens tid. På scenen delar de med sig av den humoristiska och spontana dialog som genomsyrar hela deras arbete och musikerskap.

Sedan debuten 2015 har kvartetten gästat flera europeiska scener och festivaler såsom Théâtre des Abbesses i Paris och Amuz Flanders Festival i Antwerpen. Under 2022 är de inbjudna att spela på Amsterdam String Quartet Biennale.

År 2020 släpptes kvartettens debutalbum ’Tis too late to be wise, där Henry Purcells och Matthew Lockes musik särskilt lyfts fram. Albumet blev kritikerrosat både i hemlandet Frankrike och internationellt och fick priset Diapason Découverte.

• Amandine Beyer, violin

• Naaman Sluchin, violin

• Josèphe Cottet, viola

• Frédéric Baldassare, cello