Foto: Eva-Lotta Strömlid

TACK FÖR 2019

När vi nu satt punkt för festivalen 2019 så minns vi programpunkter, kontrapunkter och höjdpunkter.
Du, som varit med i publiken, har starkt bidragit till att skapa denna unika festival. Vi tackar musiker, volontärer, kompositörer, kreatörer och alla andra som varit med och gjort detta möjligt. I sann föreningsanda vet vi att allas engagemang och bidrag är vad som gör helheten, i det som blev Båstad kammarmusikfestival 2019. Så tack och på återseende nästa sommar eller kanske redan till någon av vinterkonserterna.

KONSTNÄRLIGE LEDAREN HAR ORDET

Kära musikälskare!

Mozart, Haydn och Beethoven. Schubert, Schumann, Brahms…wienklassiker och tysk romantik hör till huvudfåran inom det man brukar kalla kammarmusik. Musik som spelas till synes oupphörligen på världens alla festivaler. Den ryska eller slaviska musiken, sprungen ur nationalromantiska stämningar men ofta starkt påverkad av den germanska traditionen, har också sin givna plats på konsertestraden. Långt mer sällan, i alla fall på våra breddgrader, får man höra kammarmusik från de latinska länderna.

Därför rör vi oss i år fritt och ledigt inom denna soldränkta kultursfär med kända och mindre kända tonsättarnamn från Spanien, Frankrike, Italien, Venezuela och Argentina. (Och när vi ändå är i Sydamerika vore det synd att inte göra en avstickare till grannlandet Brasilien och Heitor Villa-Lobos musikaliska ymnighetshorn).

Själv ser jag fram emot att få uppleva musik av Juan Crisóstomo de Arriaga (som brukar kallas Spaniens Mozart), Respighi, Dutilleux och ovanliga verk som de Fallas Psyché för röst, flöjt, harpa och stråkar eller en Serenad av den legendariska venezuelanska pianisten Teresa Carreño, på sin tid en firad virtuos och världsstjärna.

Latinskt temperament och söderns sol i all ära, men så här års är det nordiska ljuset särskilt förtrollande. Norden är väl representerad under veckan med verk av bl.a. Laura Netzel, Stenhammar, Sibelius, Amanda Maier-Röntgen och Sven-David Sandström.

Sven-David Sandström har, inte minst genom sina storslagna körverk, vunnit en plats i mångas hjärtan. I Båstad får vi stifta bekantskap med en intimare sida genom hans omfattande kammarmusikproduktion.

Jag vill rikta ett varmt tack till Båstads Kammarmusikförening, Musik i Syd samt inte minst volontärer och alla frivilliga krafter som varje år gör sitt yttersta för musikens bästa.

ps. Klassikerna då, hur blev det med dem? Jo, de är med på ett hörn förstås och nästa år är det jubiléum för Ludwig van. ds.

Roland Pöntinen

konstnärlig ledare, konsertpianist, ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien