STRÅKKONSERT

med STUDENTER FRÅN MUSIKHÖGSKOLAN I MALMÖ

20 mars 2022 kl. 16.00

Stråkstuderande från Musikhögskolan i Malmö, under ledning av Malmö Symfoniorkesters Jörgens Svensson och Malin Nyström, bjuder på en historisk resa genom concertanteformatet, en rörelse från nutid till Mozart.

Konserten inleds med Vivaldi Kaleidoscope, för stråkorkester, ett verk skrivet av Staffan Storm, prodekan vid Konstnärliga fakulteten i Malmö och tillika en av våra mest produktiva och hyllade nutida kompositörer.

Staffan Storm är sedan 2020 ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien och vann nyligen Stora Christ Johnson-priset för verket The Persistence of Memory. Vivaldi Kaleidoscope skrevs 2019 och tillägnades stråkensemblen Tempo Strings.

Konsertens mittpunkt är en av musikhistoriens mest lyckade exempel på korsbefruktning av symfoni och concerto. Mozarts Sinfonia Concertante är med sin rika harmoni och briljanta solon ett av Mozarts mest efterhärmade verk i formatet.

Som solister hör vi Marcus Bäckerud, violin och Oscar Edin, viola, båda studenter på Musikhögskolan i Malmö och redan flerfaldigt prisbelönade som solister.

Sist i konserten får vi höra Tjajkovskijs Serenad för stråkorkester. Verket, som Tjajkovskij skrev 1880, inleds i Mozart-stil där den första satsen med sin långsamma introduktion i sonatinstil fungerar som en förlängning av Mozarts Sinfonia Concertante.

Konserten ges i samarbete med Musikhögskolan i Malmö och RAVINEN Kulturhus.

Solister

• Marcus Bäckerud, violin

• Oscar Edin, viola

Konstnärliga ledare

• Jörgen Svensson

• Malin Nyström

• Staffan Storm - Vivaldi Kaleidoscope, för stråkorkester

• Wolfgang Amadeus Mozart - Sinfonia Concertante

• Pjotr Tjajkovskij - Serenad för stråkorkester

Köps via Ravinen. Klicka här.

Är du medlem i Båstad Kammarmusikförening och vill använda din medlemsrabatt? Håll utkik efter kallelsen till årsmötet - där finns din rabattkod. Om du glömt att förnya medlemsavgiften, klicka här.

Marcus Bäckerud

Oscar Edin