Matilda Lindholm

14 november 2021 kl. 16.00

Matilda Lindholm är en flitigt engagerad och efterfrågad pianist – både som kammarmusiker och solist. Efter studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Edsberg tog hon sin diplomexamen våren 2020, där hon under sex års tid studerade för Stefan Bojsten och Mats Widlund.

Matilda har vid sidan om sina studier framträtt regelbundet i Sverige i många olika sammanhang. År 2016 gjorde hon tillsammans med mezzosopranen Karin Osbeck en turné i Nordamerika i samband med Jenny Lind-stipendiet, och hon har även spelat i bl.a. Lettland, Finland och Frankrike.

Ett viktigt fokus i Matildas musikerskap är att ta fram verk av tonsättare som sällan får samma spridning som mer etablerad repertoar. Senast hösten 2020 spelade Matilda Amy Beachs sällan framförda pianokonsert i ciss-moll tillsammans med KMH:s symfoniorkester. Som solist har Matilda därtill spelat pianokonserter av bland andra Dmitrij Sjostakovitj, Andrea Tarrodi och Edvard Grieg.

I denna konsert får vi höra musik av Amy Beach, Claude Debussy och jubilaren Wilhelm Stenhammar.

Foto: Jovana Soljaga

Matilda Lindholm.jpg

Matilda Lindholm, piano

• Amy Beach