Inställt: camerata nordica

16 januari 2022 kl. 16.00

Vi beklagar mycket att vi på grund av det rådande smittläget blivit tvungna att ställa in denna konsert.

Jubileumsåret 2022 inleds till tonerna av kammarorkestern Camerata Nordica och den franske pianosolisten Jonathan Fournel. Sedan konserten bokades för cirka ett år sedan har Jonathan tävlat – och vunnit! – både första priset och Publikens pris i Queen Elisabeth-tävlingen. Det här är alltså ett unikt tillfälle att få uppleva en världsartist hos oss! Mer information finns på hans webbplats.

Camerata Nordica är Kalmar läns egen kammarorkester och anses som en av de ledande i Sverige inom sin genre. År 2019 firade orkestern 45-årsjubileum. Camerata Nordica har en distinkt profil genom camerataformen – en orkester utan dirigent. Den konstnärliga helheten skapas gemensamt, med lyhördhet och känsla för de musikaliska intentionerna. Ett annat kännetecken är att spela stående.

Nya verk beställs regelbundet, både av svenska och utländska tonsättare. Camerata Nordica har genom åren byggt upp en omfattande skivkatalog. Turnéer har genomförts i Europa och andra delar av världen. Under 2020, då coronapandemin omöjliggjorde normala konserter, inleddes ett arbete med digitala sändningar där orkesterns publik över hela världen fick möjlighet att ta del av livesändningar via plattformen Camerata Play.

Foto: Jonas Lindström Studio

Här är en inspelning från den nämnda tävlingen.

Camerata Nordica med pianosolist Jonathan Fournel

• Felix Mendelssohn: Sinfonia nr. 10 i b-moll för stråkorkester

• Emmy Lindström: Nu faller snö

• Carl Nielsen: Svit för stråkorkester

Paus

• Frédéric Chopin: Pianokonsert nr. 2 i f-moll, op. 21

- Medlem i kammarmusikföreningen: 150 kr
- Ej medlem: 175 kr
- Barn och ungdom upp till 20 år: 0 kr

Obs! Med anledning av Covid-19:

1. Reservera gärna biljett via vår biljettsida men vänligen betala först på RAVINEN i samband med konsertbesöket, tidigast kl. 15.00. (Om vi av någon anledning måste ställa in eller vidta begränsningar, är det enklast om vi inte behöver betala tillbaka.)

2. Alla besökare måste i enlighet med rådande bestämmelser visa vaccinationsbevis.