TACK FÖR 2021

Båstad Kammarmusikfestival 2021 — “det klingar 20-tal” — ägde trots restriktioner i publikantal rum veckan efter midsommar.

Läs programmet.
Läs programboken.
Läs listan över medverkande.
Läs pressmeddelanden.

Foto: John Andreden

Cathrine Winnes välkomnas som ny konstnärlig ledare

Cathrine Winnes är en mångsidig, spännande person med bred erfarenhet som orkesterdirigent. Hon har arbetat med samtliga svenska och norska symfoniorkestrar och gästdirigerat vid flera av Norden stora operahus.

De senaste åren har hon utmärkt sig med sina innovativa program. Hon är medskapare, programledare och dirigent för den aktuella SVT-serien ”She Composes Like a Man” som lyfter fram bortglömda orkesterjuveler och de kvinnor som komponerade dem.

Tillbaka till 1720-talet med Concerto Copenhagen

Måndagen den 28 juni är det dags för festivalens invigningskonsert, närmare bestämt i Västra Karups kyrka och med titeln ”Bach vs. Couperin”. För musiken, alltså uteslutande komponerad av dessa två barockmästare, står Concerto Copenhagen under ledning av Antoine Torunczyk.

Detta är Danmarks – och Skandinaviens – ledande barockensemble och den firar i år 30-årsjubileum. Sedan 1999 har cembalisten Lars Ulrik Mortensen varit orkesterns konstnärlige ledare, vid sidan av sin internationella karriär som solocembalist och professor. Samarbetet har rönt stora musikaliska och publika framgångar, och på repertoaren återfinns såväl tidig som nutida musik.

Foto: LEES

Unknown.jpg

Glorvigen hyllar Piazzolla

Torsdagen den 11 mars 2021 var det hundra år sedan Ástor Piazzolla föddes. Detta kommer vi att uppmärksamma under Båstad Kammarmusikfestival. Fredagen den 2/7 kommer en av tangohimlens mest lysande stjärnor, den världsberömde bandoneonspelaren Per Arne Glorvigen, att hylla Piazzolla på festivalen. Kommer du också?  Medan du väntar kan du lyssna på Per Arne Glorvigen på Spotify och läsa Martin Nyströms artikel om Piazzolla i Dagens Nyheter från den 17 januari 2021.

För den som vill få en försmak rekommenderas Glorvigens Piazzolla-konserter i Stavanger den 3 och 4 juni, med Stavanger Symfoniorkester. Streamas! Mer info finns här

Ludde B - kammarmusikens världsmästare

Ludde B och Ayla kommer till kammarmusikfestivalens familjeföreställningar lördagen den 3/7. Ta med hela familjen till Apelrydsladan kl.12.00 eller kl.14.00! Barn och ungdomar går in gratis.

Tillsammans med handdockan Ludde B och två musiker presenterar alla barns SVT-kompis Ayla Kabaca kompositören Ludwig van Beethoven och hans musik. Men hur är det med Ludde B? Han verkar mer eller mindre säker på att det i själva verket är han som är – eller åtminstone borde vara – Ludwig van Beethoven och att det är han som skrivit all den fantastiska musiken. Under konserten framförs några av Beethovens största och mest kända verk. Dockan Ludde B, som just till denna föreställning har kommit på att han absolut borde tilldelas världsmästartiteln i kammarmusik, tycker det rimligen ska delas ut åtminstone en pokal samt ett par medaljer av högsta valör. Det återstår att se om de övriga ensemblemedlemmarna är tillräckligt beredda att göra honom till viljes…

Medverkande: Klas Backman – Ludde B, Ayla Kabaca – presentatör, Markus Kvint – piano, Isabelle Bania – violin

Unknown.jpg

flying_quartet-2.jpg

Stenhammarkvartetten

Vi välkomnar en av Skandinaviens främsta stråkkvartetter tillbaka till Båstad Kammarmusikfestival. Stenhammarkvartetten kommer att ha en egen konsert där de spelar stråkkvartetter av Ludwig van Beethoven och Wilhelm Stenhammar. De kommer dessutom att medverka i flera andra konserter under veckan.

Peter Olofsson – violin, Per Öman – violin, Tony Bauer – viola Mats Olofsson – cello

Carlings

Från Vimmerby, Ingelsträde, Lund, Kalifornien och Göteborg samlas de i Båstad för att spela jazz från förbudstidens USA på 1920-talet. The Carling Family spelar åter tillsammans på lönnkrogen Högloftet vid Papas restaurang. I hamnkvarteren.

DSC09541.JPG