Johan Dalene

Violin

Foto: Mats Bäcker

21-årige violinisten Johan Dalene har redan gjort stort intryck på de internationella scenerna. Han framträder regelbundet med ledande orkestrar och i berömda konsertsalar såväl utomlands som hemma i Sverige. Hans uppfriskande och ärliga musikalitet kombinerat med förmågan att engagera både medmusiker och publik har gett honom många beundrare, bland annat som vinnare av Den Norske Solistpris och förstapristagare i den prestigefyllda Carl Nielsen-tävlingen.

Säsongen 2021/22 var Johan utvald till Rising Star-artist av European Concert Hall Organisation (ECHO). Han gav under denna period recitaler i många av Europas mest prestigefyllda konsertsalar såsom Musikverein i Wien, Het Concertgebouw i Amsterdam, L’auditori i Barcelona, Elbphilharmonie i Hamburg och Cité de la musique i Paris.

Johan är exklusiv artist på skivbolaget BIS. Hans debut-CD kom i december 2019 med Tjajkovskijs och Barbers violinkonserter tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester, följd av “Nordic Rhapsody” med Christian Ihle Hadland (Sinding och Stenhammar m.fl.) och nu senast “Nielsen & Sibelius: Violin Concertos” med Kungl. Filharmonikerna, som lovordats överallt, i t.ex. Musikrevyn. Samtliga dessa skivor finns tillgängliga på sedvanliga strömningstjänster, t.ex. Spotify.

Vill du veta mer kan du besöka hans webbplats. Vi rekommenderar gärna även Sofia Nybloms långintervju med honom i DN från i fjol, för den som önskar ett fördjupat porträtt.